Bancile trimit clientii nemultumiti la mediator
Asociatia Bancilor va trimite catre ANPC un proiect de act normativ privind promovarea medierii. Nu poate exista mediere intre banci si clienti daca sunt prost intocmite contractele, avertizeaza un reprezentant al oamenilor de afaceri.
Asociatia Romana a Bancilor (ARB) vrea sa initieze un proiect de act normativ pe care sa-l propuna Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca solutie de stingere a litigiilor, a declarat presedintele ARB, Radu Ghetea. “Vrem sa ne dam mana, ARB si ANPC, pentru a promova mai mult medierea pentru ca astfel ANPC ar scapa de o durere de cap, sa nu le mai vina atatea reclamatii. Dintr-un numar de cateva mii de reclamatii primite, doar 1-2% sunt fondate, iar in acest context vrem sa colaboram pentru a reduce numarul de reclamatii nefondate, care fac sa duca la pierdere de timp la ANPC si la banci, ceea ce inseamna costuri suplimentare pentru client”, a afirmat Ghetea la o conferinta pe tema medierii. El a sustinut ca bancile nu-si doresc cresterea costurilor pentru clienti pentru ca ar insemna reducerea numarului acestora, aspect total nefavorabil in actualele conditii economice.
Presedintele ARB apreciaza ca in viitorul apropiat medierea ar trebui sa devina foarte cunoscuta si oamenii sa-si rezolve problemele fara a mai merge in instanta. “Noi, comunitatea bancara, insistam ca o prima mediere sa aiba loc la banca fara mediator. Ma adresez celor patru milioane de clienti, care foarte multi dintre ei au probleme sa-si ramburseze ratele la banca la timp, sa vina sa incercam sa gasim solutii pe cale extrajudiciara pentru problemele litigioase. Daca nu rezolvam totusi problema, noi cu siguranta ii vom informa ca pot apela la un mediator”, a spus Ghetea. El a mentionat ca din 2010 exista o asociatie a mediatorilor din domeniul financiar-bancar, Finban, care “a inceput timid sa functioneze”, aratandu-se nemultumit ca asociatia nu este inca suficient de cunoscuta prin serviciile pe care le furnizeaza. incepand cu 15 februarie a intrat in vigoare o prevedere prin care partile implicate intr-un proces sau care intentioneaza sa deschida unul sunt obligate sa participe la o sedinta de informare cu privire la avantajele medierii in materie civila.
Ce spun oamenii de afaceri
Medierea problemelor intre banci si clienti se efectueaza pe baza contractelor si a clauzelor acestora, dar in cazul in care contractul este intocmit prost de la inceput nu poate fi vorba de nicio mediere, a declarat secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan. “Sa nu uitam ca medierea se face pe contracte si clauze, putem sa facem noi medierea medierilor daca s-au semnat contractele cum s-au semnat. Avem diverse situatii: cand ala mic semneaza contracte cu ala mare, ala mic poate sa se duca la mama medierii”, a afirmat Parvan la o conferinta pe tema medierii.
In replica, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), Radu Gratian Ghetea, a afirmat ca bancile au interesul sa rezolve problemele atat cu clientii mari, cat si cu cei mici, aratand ca “e bine ca o banca sa aiba clienti multumiti”. “La mediere nu se pune problema negocierii clauzelor contractuale, dar bancile pot stabili de comun acord cu clientii modificarea unor clauze. De exemplu, daca e vorba de un credit pe 30 de ani cu rate egale si au trecut 7 ani, se poate extinde creditul, iar la 30 de ani astfel incat rata pentru client sa fie mai suportabila”, a spus Ghetea.
Sursa:
Comentarii