Asiguratorii modifica produsele CASCO
Asiguratorii din Romania au devenit mult mai atenti la cheltuielile cu despagubirile pe CASCO, limitand prin diverse metode posibilitatea clientilor de a-si alege service-ul in care isi repara masina. Majoritatea companiilor de profil din piata aveau deja liste cu unitati reparatoare partenere, catre care isi indrumau clientii. Avantajul de care beneficia clientul era ca isi recupera masina imediat ce reparatia era finalizata si primea acceptul de plata din partea asiguratorului, urmand ca plata efectiva sa se faca la o data ulterioara. In caz contrar, clientul trebuia sa astepte pana cand asiguratorul efectua plata catre service sau sa achite din propriul buzunar si sa recupereze suma de la asigurator.
Insa, treptat, aceste conditii au fost introduse in contractele de asigurare, astfel incat, inca de la momentul incheierii politei, clientul stie unde isi poate repara masina. Si, spre deosebire de cazurile de dauna pe RCA, unde pagubitii au dreptul nemijlocit de a-si alege singuri locul unde va fi efectuata reparatia, contractele CASCO sunt facultative si permit astfel de clauze.
"Motivele acestei abordari sunt, de fapt, tarifele ridicate pe care le practica unele service-uri reprezentanta pentru piesele de schimb si pentru manopera. Aceeasi reparatie poate fi efectuata, le fel de usor si de rapid, la un pret mai mic, intr-un service multibrand", afirma o sursa din piata.
Totusi, majoritatea companiilor de asigurari nu au interzis in vreun fel accesul la alte unitati reparatoare, insa pentru a-si determina clientii sa aleaga unul din service-urile lor partenere, ofera reduceri substantiale, de pana la 18% din prima de asigurare.
Unul dintre asiguratori a adoptat o abordare usor diferita, impunand prin contract ca masinile mai vechi de 3 ani sa fie reparate numai in anumite service-uri sau, contra unei prime suplimentare, aceasta conditie sa fie anulata. Acelasi asigurator nu practica insa o astfel de politica pentru vehiculele mai noi de 3 ani.
Nu in ultimul rand, exista si companii care renunta la introducerea de fransize la dauna in cazul in care clientul alege sa mearga pentru reparatie intr-un service partener.
"Nu se face rabat de la calitate, ci se urmareste detinerea unui control asupra costurilor. Rata daunei pe CASCO este deja peste 100%", a adaugat acesta. "In acelasi timp, cine doreste un service reprezentanta, va trebui doar sa plateasca ceva mai mult."
Cifrele par sa intareasca argumentele de mai sus. Comparativ cu anul 2011, anul trecut daunele platite pe CASCO au scazut usor ca valoare absoluta pana la aproape 1,95 mld. lei (-1,96%), insa incasarile au fost tot in scadere, atingand doar 1,91 mld. lei. Daca se iau in considerare si celelalte cheltuieli administrative sau comisioanele incasate de brokeri, se observa cu usurinta ca rata combinata a depasit cu mult 100%.
Sumele mari platite pentru despagubiri i-au determinat in unele cazuri pe asiguratori sa aduca piesele de schimb de la furnizori proprii direct in service-ul unde urma a fi efectuata reparatia.
Practica a fost insa contestata de mai multe unitati reparatoare, motivul fiind ca o parte din asiguratori opteaza pentru montarea pe masini a unor piese de calitate indoielnica, care ar pune in pericol siguranta masinii si a pasagerilor, singurul scop fiind de a reduce cheltuielile cu despagubirile.
In acelasi timp, unul dintre motivele pentru care clientii insista sa isi repare masinile in service-urile reprezentanta este pastrarea garantiei. Acest aspect a fost insa reglementat inca din 2010, moment in care Comisia Europeana a introdus un set de reguli conform carora producatorii auto nu mai pot cere clientilor sa-si repare masinile avariate in perioada de garantie doar in retelele de service agreate, astfel incat clientii pot opta pentru orice unitate reparatoare autorizata de Registrul Auto Roman. Acestea din urma vor trebui insa sa acorde garantia aferenta reparatiei in sine.
Produsele de asigurare, mai ales cele facultative, vor deveni din ce in ce mai dinamice, pe masura ce asiguratorii cauta echilibrul intre incasari si daune platite. De aceea, clientii trebuie sa fie mult mai bine informati inainte de a cumpara un anumit produs.
Sursa:
Comentarii