BCR a pierdut şi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie un proces pe clauze abuzive. Dobânda trebuie „negociată“ cu clientul

BCR a pierdut şi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie un proces pe clauze abuzive. Dobânda trebuie „negociată“ cu clientul  Banca Comercială Română (BCR) a pierdut şi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) un proces privind clauzele abuzive. Instanţa a descoperit că dobânda variabilă, care folosea un indice intern al băncii, este ilegală şi a dispus înlocuirea cu o dobândă „negociată“, după ce instanţele inferioare au eliminat total atât dobânda, cât şi comisioanele.

Decizia a venit în cazul unui client BCR, care a dat banca în judecată în martie 2011, scrie Economica.net. Clientul era beneficiar al unui credit imobiliar din 2008 şi a cerut instanţei să constate ca fiind abuzive mai multe clauze din contract, care se referă la modul de calcul a dobânzii, la comisionul de administrare şi cel de acordare, precum şi la clauza care permite băncii să declare scadenţa anticipată a creditului dacă valoarea garanţiei scade sub cea de la momentul acordării împrumutului.

În martie 2012, Tribunalul a dat doar parţial dreptate clientului, dispunând eliminarea comisioanelor şi restituirea sumelor aferente, dar nu s-a atins de clauza de dobândă. Decizia a fost atacată cu apel de ambele părţi, şi Curtea de Apel a dat dreptate întru totul clientului în noiembrie 2012, când a dispus şi modificarea clauzei de dobândă. Curtea de Apel a decis să înlocuiească dobânda de referinţă variabilă cu Euribor la care se adaugă marja fixă iniţială de 1,5 puncte procentuale. La momentul emiterii OUG 50/2010, banca a crescut marja fixă de dobândă la peste 9 puncte procentuale. Ulterior, însă, BCR a făcut recurs la Înalta Curte. Aceasta a decis că, anterior, Curtea de Apel a greşit când a înlocuit o clauză abuzivă printr-o altă formulă, deoarece jurisprudenţa europeană spune că acea clauză care se constată abuzivă se elimină, nu se înlocuieşte. Pe de altă parte, ÎCCJ spune că dobânda trebuie „negociată“ între bancă şi client.

Avocatul Gheorghe Piperea, care l-a reprezentat pe client, spune că în acest moment, contractul este fără costuri, deoarece Curtea de Apel a eliminat atât comisioanele, cât şi dobânda, fiind găsite abuzive. În acest moment, banca trebuie să-i facă clientului o ofertă pe care să şi accepte. În schimb, BCR afirmă că „va oferi o dobânda similară ofertei-standard pentru clienţii persoane fizice şi care respectă costurile sale de finanţare“.



 Rating: 1279/11903 - 1279 vizualizări, ID Noutate: 602
Sursa:
Comentează

Comentarii

Adaugă Comentariu:

10 + 2 = ?