Cum il poti verifica pe cel care iti vinde o polita de asigurare?
Expansiunea rapida a brokerilor de asigurare pe piata din Romania, in special pe segmentul RCA, a dat nastere si la cazuri in care clientii au fost inselati, prin emiterea unor polite de asigurare false. Pe de cealalta parte, brokerii, respectiv asiguratorii, s-au regasit in postura de a nu primi banii aferenti politelor vandute.
Unul din cazurile sonore, de la finele anului trecut, a fost arestarea unor suspecti acuzati de fraude estimate la 1 milion lei. Acestia aveau incheiate contracte de intermediere si emitau in mod fraudulos polite de asigurare, folosindu-se fara drept de identitatea unor persoane ce detin cod RAF autorizate de CSA, respectiv ASF, si intocmind mai multe acte false in numele acestora. Conform unor surse din piata de asigurari, suspectii detineau puncte de lucru in mai multe centre comerciale din Bucuresti, care au continuat sa functioneze si dupa momentul arestarilor.
Asadar, o formula de legitimare este un prim pas pentru a derula o vanzare corecta si in conditii de siguranta. "Cel care vinde asigurarea va trebui initial sa prezinte legitimatia unde apar succinct datele de identificare, cat si acest cod, inainte de a incepe prezentarea unui produs de asigurare", ne-a explicat Octavian TATOMIRESCU, Director General, CAMPION Broker de Asigurare.
Forma, continutul si dimensiunile legitimatiilor pe care trebuie sa le emita brokerii de asigurare (precum si celelalte entitati) pentru personalul propriu, cat si pentru asistentii in brokeraj, au fost stabilite inca din anul 2007, prin Ordinul nr. 10.
"Din pacate, aceste legitimatii sunt foarte usor de falsificat de catre oricine pentru ca forma si dimensiunile prevazute prin ordin nu permit imprimarea lor decat pe suport de hartie, care ulterior se plastifiaza (lamineaza). Tocmai pentru acest motiv, ulterior acestui ordin, am solicitat aprobarea modificarii dimensiunilor, astfel incat legitimatia sa aiba dimensiunile si forma unui card bancar. Oricum, riscul comiterii unor inselaciuni n-ar fi fost exclus nici in aceasta situatie, insa probabil s-ar fi diminuat macar pentru entitatile care ar fi adoptat acest model", a adaugat Romeo BOCANESCU, Directorul General al DESTINE Broker.
"Pe de alta parte, registrul intermediarilor, aflat in administrarea Autoritatii de Supraveghere Financiare, contine informatii cu privire la calitatea intermediarului, data inregistrarii sale in registru, codul unic de inregistrare, dar si despre clasele de asigurari pe care acesta are voie sa le incheie", a mentionat Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO Broker.
"Cu toate acestea, clientul nu are certitudinea ca agentul/asistentul in brokeraj depune banii mai departe la broker, respectiv asigurator. De aceea, clientul are obligatia sa-si pastreze documentul de plata cu care sa faca dovada ca a achitat primele. Mai departe, raspunderea este a asiguratorului respectiv, a brokerului cu care agentul/asistentul are contract", a explicat Alexandru APOSTOL.
Sursa:
Comentarii